fredag 6 december 2013

Självständighetsdag och lite färdiga delar av huset

Hoppas alla har haft en fin självständighetsdag! Här kom vintern med besked idag, då vi fått närmare 30 cm snö. Det är så härligt med all snö och julkänslan steg avsevärt, kan jag säga. Självständighetsdagen spenderades för min del faktiskt, för ovanlighetens skull, på bygget tillsammans med sambon. Våra kära vänner hade gett order om att lilltjejen skulle föras till dem, något vi är verkligen tacksamma för, eftersom vi fick en hel del uppstädat i huset idag tack vare detta. Att vi dessutom blev bjudna på mat efteråt var ju kronan på verket. Tack ännu en gång L&M. Vi är verkligen tacksamma för all hjälp vi fått av vänner och familj!
 
Golvläggaren har ju lovat komma på måndag och tills dess ska de golvytor som ska få laminat röjas fria. Det är lättare sagt än gjort och just nu är den största laminatytan, vardagsrumsgolvet, full med lister och innerdörrar och en del annat. Idag fick jag i alla fall bort det mesta av skräpet och dammsugade de ytor som gick att städa redan nu, senare i helgen får vi lov att få allt undanflyttat. Idag hade jag också med mig systemkameran (även om jag kom ihåg den först när det började skymma), så jag fick några bilder knäppta på de färdiga delarna av huset. Min kamera har fått fnatt och bilderna blir inte alls så som de ser ut i sökaren, vet inte riktigt vad felet är. Så nu drömmer jag om en ny systemkamera! Här kommer i alla fall en del av bilderna jag knäppte:
 
 

Köket, där köksmaskinerna och glaset i mellanrummet mellan skåpen ännu fattas.
Nej, vi ska inte ha blåa skåp, det är bara en skyddsplast.

 
 Hjälpköket med de nya handtagen. På lådorna ska vi ännu få bytt till längre handtag.
 
 
Badrummet, som nu är fyllt med bastulaven.
  
 
 Vår fina dusch <3 och badrumsskåpen och WC-stolen
  .
 
WC:n
 
 
Sambon har skruvat ihop alla sovrummens garderober, men de är ännu inte helt på plats.    
 
 
********************************
 
Pieni suomennos:  Toivottavasti kaikilla on ollut hyvä itsenäisyyspäivä! Tänne on tänään tullut oikein kunnon talvi, lunta on tullut lähes 30 cm. Itsenäisyyspäivän vietin miehen kanssa kaksistaan raksalla. Rakkailta ystäviltämme oli tullut käsky tuoda pikkutyttö heidän luokseen. Tästä olemme erityisen kiitollisia, koska saimme sen ansiosta melko paljon siivottua talossa tänään. Olemme todella kiitollisia kaikesta avusta jota olemme saaneet ystävistä ja perheestä!
 
Laminaattiasentaja on luvannut tulla maanantaina ja siihen mennessä on saatava lattiapinnat tyhjättyä. Tämä ei ole ihan helppoa, esimerkiksi suurin tuleva laminaattipinta, olohuoneen lattia, on lähes täynnä listoja, sisäovia ym. Sain tänään kuitenkin suurimman osan roskasta poissiivottua ja imuroitua siitä mistä pystyi, tavarat siirretään myöhemmin viikonlopun aikana. Minulla oli tänään järjestelmäkamera mukana, joten nyt minulla on yllä muutama kuva näyttää teille. Kamerani on saanut jonkun kummallisen vian ja on vaikea saada hyviä kuvia, joten tässä haaveilen uudesta järjestelmäkamerasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din åsikt! Kiitos mielipiteestäsi!